суббота, 17 мая 2014 г.

Їм ліниво, або як запорізькі Інтернет-ЗМІ несвідомо маніпулюють читачем


Он-лайнові ЗМІ Запоріжжя існують у своєму світі, де головне завдання журналіста — запостити прес-реліз на сайт та проігнорувати всі мультимедійні засоби покращення матеріалу. Таким чином медійники економлять свій час і, хоч і несвідомо, але маніпулюють читачем.


Що дали, те й подали

Найбільшою радістю журналіста є не лише фуршет, а й прес-реліз. До таких висновків ми прийшли, проглядаючи новини он-лайнових видань Запоріжжя. Отриманий прес-реліз фактично без змін і доповнень стає новиною. Наприклад, інформація про те, що новообраний губернатор Запорізької області Валерій Баранов призначив собі радників, потрапила до всіх запорізьких Інтернет-ЗМІ майже в однаковому вигляді, тільки під різними заголовками.

Інтернет-ЗМІ
Заголовок
Коментар
Репортер
Текст ідентичний прес-релізу, змінено тільки заголовок
Z-city
Текст ідентичний прес-релізу, змінено заголовок та видалено третій абзац
Голос Запорожья
Текст ідентичний прес-релізу, змінено заголовок та перероблено перший абзац
Паноптикон
Змінено заголовок. З прес-релізу взято тільки список радників. На деяких прізвищах є гіперлінки на додаткову інформацію. Прізвище губернатора не зазначено
Известия
Текст майже ідентичний прес-релізу, змінено заголовок та видалено декілька речень
Комментарии. Запорожье
Змінено заголовок. З прес-релізу взято тільки список радників. Використовується конструкція «Об этом корреспонденту портала «Запорожье. Комментарии» сообщили в…», хоча новина взята з сайту ЗОДА
                                      
Загальні зауваження щодо висвітлення цієї новини в усіх ЗМІ: відсутні гіперпосилання на першоджерело та бекграунд. До речі, у бекграунді можна було зробити посилання на власні матеріали, про склад радників екс-губернатора Пеклушенка, а ще краще — порівняти їх.
Сухо подаючи прес-релізний фактаж, журналіст навіть не підозрює, як підігрує прес-службам владних структур та вводить в оману свого читача. Тобто, медійники несвідомо стають маніпулятивними інструментами влади.
Деякі редакції намагаються адаптувати прес-релізну новину до сайтівської аудиторії, але іноді це закінчується узагальненнями. Наприклад, заголовок «Жителей Запорожской области избивают и грабят прямо на улице» сайту «Z-city» переносить два ідентичні, але одиничні випадки на всіх жителів Запорізької області.
Виконавчий директор Асоціації «Незалежні Регіональні Видавці України» Оксана Бровко вважає, що в ситуації коли складно втриматися від власної оцінки чи додавання перцю в заголовки на допомогу приходять соціальні мережі: «Якщо в газеті чи на сайті журналіст має незаангажовано інформувати читача про подію, то вже у власному еккаунті в соціальній мережі, журналіст може і закликати, і стримувати, і критикувати»
Запорізький журналіст має усвідомлювати, що прес-реліз не завжди є новиною, а інформацію з нього потрібно сприймати критично.

Швидко та незрозуміло

В інформаційному Інтернет-просторі Запоріжжя часто трапляються «недороблені» матеріали. Це такі, що через брак мультимедійних елементів та гіперпосилань не дають повного і дохідливого тлумачення новини, чим несвідомо і маніпулюють читачами.
Редактор видання «Gazeta.ua» та медіа-тренер Ольга Юркова вважає, що веб-тексти можуть існувати без мультимедіа, але не баче в цьому сенсу: «Он-лайн об’єднує у собі можливості газети (текст і картинка), телебачення (відеосюжети, трансляції) і власне он-лайну (інтерактивні елементи: інфографіка, опитування, коментування, підтягування даних із соцмереж, HTML5). Не користуватися ними – це як купити «Мерседес» останньої моделі і впрягти в нього коня. Це просто невигідно і несучасно»
Запорізькі он-лайнові видання нехтують перевагами Інтернету. Так, наприклад, новина про бюджет Запоріжжя на різних сайтах («Репортер», «Комментарии. Запорожье», «IPnews») була подана суцільним текстом та переобтяжена цифрами.  Це, в свою чергу, також маніпулює читачем, адже мало хто дочитає велику новину до кінця, а тим паче зможе зрозуміти її. Інфографіка ж зробить матеріал зрозумілим кожному.
Інша проблема — прикріплення до веб-текстів шаблонних фотографій. Наприклад, ледь не кожну новину, пов’язану з губернатором Запорізької області, ілюструють дві фотографії, джерела яких не вказує жодне ЗМІ.

Скріншот стрічки новин із запорізького сайту

Фото 1

Фото 2

Цікаво, що ці кадри були зроблені ще до призначення Баранова на посаду губернатора Запорізької області, адже перше фото публікувалося ще в 2008 році, а друге — у 2010. Важко уявити, але в епоху розквіту інформаційних технологій запорізькі Інтернет-ЗМІ використовують фотографії кількарічної давнини.
Такі зображення також маніпулюють читачем, адже не дають жодного уявлення про місце та час події, що висвітлюється в новині, та нав’язує стереотипний образ людини.

Як не стати несвідомим маніпулятором або інструментом в інформаційній війні?

Ольга Юркова дає кілька порад:
1. Зважайте на термінологію. Тих, хто захопив ОДА, різні медіа називали: сепаратистами, злочинцями, невідомими, повстанцями, прибічниками референдуму, радикалами, екстремістами, терористами, бандитами. Це щоразу інше емоційне забарвлення. Ще один класичний приклад - називати правоохоронцями міліціонерів, заплямованих у корупції і злочинах. Є також вкинуті пропагандою терміни, які ми несвідомо підхоплюємо і тиражуємо. Наприклад, «юго-восток Украины». Це окремі регіони, які ніколи не були єдиним цілим з єдиною позицією, як вигідно переконувати Росії. З цієї ж категорії термін «зачистка» - щось, що асоціюється з чистотою і порядком, а насправді може означати жорстокий розгін мирних мешканців. Не зловживайте словами на кшталт «нібито», «всім відомо, що…» — це теж з арсеналу пропаганди, який недосвідченим журналістам чомусь дуже подобається.
2. Обережніше з цитуванням політиків. Вони часто закликають до ворожнечі або повідомляють неправду. Ставтеся до цього скептично. Дуже часто журналісти транслюють такі цитати без жодного коментування, подаючи їх як щось прийнятне. Це непрофесійно і порушує стандарт збалансованості й точності інформації.
3. Перевіряйте факти. Найпростіший спосіб це зробити – знайти першоджерела: фото, відео, аудіо.


Геннадій Матвієнко та Анна Абліцова

Комментариев нет:

Отправить комментарий